Gamifikacja poza kasynami: jak mechanizmy hazardowe wchodzą do aplikacji fitness i edukacyjnych?
Elementy kasynowe coraz częściej pojawiają się w aplikacjach edukacyjnych i fitness. Dość mocno jest to widoczne w kasynach internetowych, które czerpią sporo z rozwiązań stosowanych w marketingu czy sprzedaży online. Przenikanie działa także w drugą stronę, gdyż okazuje się, że aplikacje dla miłośników edukacji czy fitness chętnie korzystają też z mechanik obecnych w kasynach internetowych.
Czym jest gamifikacja?
Gamifikacja to proces, w którym wykorzystuje się elementy gier czy technik z nimi związanych do angażowania ludzi, ich motywacji. W różnych programach, grach czy aplikacjach stosowane są zatem zadania do wykonania, za które zdobywa się punkty lub nagrody, pasek postępu, odznaki za konkretne osiągnięcia, jak i również zwiększa się poziomy trudności.
Doskonałym przykładem zastosowania gamifikacji są serwisy związane z rozrywką cyfrową, takie jak gry-hazardowe-za-darmo.pl, gdzie mechanizmy wyzwań, odznak i poziomów pomagają budować nawyki użytkowników i edukować ich o bonusach w kasynach online. Gamifikacja znajduje szerokie zastosowanie w różnych branżach – w programach lojalnościowych sklepów, gdzie punkty za zakupy wymieniane są na bony, zniżki czy produkty, a także w edukacji, marketingu czy biznesie, gdzie naturalna chęć rywalizacji przekłada się na osiąganie realnych celów.
Gamifikacja w kasynach
Kasyna internetowe skutecznie stosują schematy angażujące graczy, a także zachęcają ich do stałej, większej aktywności. Programy lojalnościowe, bonusy, oferty ograniczone czasowo, zbieranie punktów to tylko jedne z wielu rzeczy, które można z perspektywy gracza spotkać w kasynach. Według raportów EGBA, mechanizmy te są regulowane w ramach polityki odpowiedzialnej gry. Sprawdzają się one od lat. Podobne mechanizmy pojawiają się również w aplikacjach edukacyjnych i fitness. Warto zatem przyjrzeć się temu, jakie mechanizmy hazardowe znajdziemy w takich aplikacjach.
System monet
Już od wielu lat kasyna internetowe stosują system własnych monet lub punktów. Gracz za depozyty, zakłady lub poprzez wykonywanie zadań, zdobywa monety/punkty. Gdy zgromadzi ich określoną ilość, może za nie kupić bonusy w oficjalnym sklepie kasyna. Tego rodzaju schematy przeniknęły do wspomnianych aplikacji. Użytkownicy za codzienne logowanie, wykonywanie misji zdobywają walutę dostępną w systemie. Ta z kolei pozwala właśnie na kupowanie przedmiotów, skórek, awatarów. W wielu przypadkach monety służą do przedłużenia serii aktywności, kupowania skrzynek. Jest to bardzo widoczne choćby w Duolingo, gdzie za zadania wpadają kryształy, a te potem można wymienić w sklepie na skrzynki, mnożniki punktów.
Skrzynie z nagrodami, koła fortuny
Kolejną rzeczą, która jest mocno widoczna w kasynach, są wszelkiego rodzaju skrzynki z nagrodami, koła fortuny. Gracze mogą kupować losy, zakręcenie, konkretne skrzynki, a następnie sprawdzać swoje szczęście, czy udało się coś zdobyć. Bardzo podobny schemat widać w aplikacjach sportowych i edukacyjnych. Z jednej strony jesteśmy motywowani do jeszcze większej pracy, gdyż osiągnięcie konkretnej ilości XP czy punktów, aktywuje skrzynkę, koło. Z drugiej strony często wprowadzane są mikropłatności, gdzie można zdobyć nagrody, po prostu płacąc za nie.
Użytkownicy mają zatem do wyboru 2 opcje: więcej poświęcić swojego wolnego czasu na wykonywanie zadań lub zapłacenie za dany produkt.
Ciągłość logowania
Inną rzeczą, którą twórcy aplikacji czy gier wideo zaczerpnęli z kasyn jest system stałego logowania. Sporo kasyn wprowadziło nagrody dla graczy tylko za to, że będą logowali się na stronie. Jedna z firm wpadła nawet na pomysł, aby zagwarantować graczowi z najdłuższą serią sportowy samochód. Zabawa polega jednak na tym, że trzeba logować się codziennie do kasyna, a wygra tylko ta osoba, która najdłużej utrzyma swoją serię.
I właśnie coś takiego można zobaczyć w aplikacjach edukacyjnych oraz sportowych. Dana osoba powinna utrzymywać ciągłość codziennego logowania, aby zyskiwać punkty, przywileje. Jeśli seria zostanie przerwana, trzeba zaczynać wszystko od nowa. A im dłuższy mamy pasek, tym lepiej dla nas. Nie dziwi zatem też fakt, że często można zapłacić, aby taką serię zachować.
Oferty ograniczone czasowo
I jeszcze jedna rzecz, która mocno się nam kojarzy z kasynami, a jest także dostępna w wielu aplikacjach. Tworzone są akcje, promocje, z których można skorzystać tylko w określonych godzinach, dniach. To z kolei wyzwala w graczach efekt FOMO, czyli fear of missing out, czyli strachu, obawy przed utratą okazji. W aplikacjach mamy ten sam schemat - jeśli wykonasz swoją lekcję lub ćwiczenia między 18:00 a 20:00, dostaniesz 2 razy więcej punktów!
Podsumowanie
Aplikacje edukacyjne i sportowe korzystają z mechanizmów hazardowych, zwiększając zaangażowanie użytkowników i zyski. Nie można też zapominać, że często w aplikacjach tego typu pojawiają się także i reklamy samych kasyn online.